ODM/IDA werkt naar het profiel van Codarts Rotterdam (breed technisch getrainde moderne dansers).
In stedelijk en regionaal verband wordt stevig ingezet op het creëren van een toekomstbestendige piramide van talentontwikkeling met maatwerk op basis van talent, capaciteit en ambitie door: 

  1. Passend onderwijs voor een excellente top
    Een binnenschools dansaanbod met ook buitenschoolse aanvullende mogelijkheden, voor talenten met de ambitie om door te stromen naar MBO of HBO dansvakopleidingen. Dit is de Codarts vooropleiding dans met DAMU mogelijkheden (vrijstellingen in het schoolrooster) uitsluitend op Bonnefanten College Maastricht.

  2. Hoogwaardig en intensief dansaanbod op 4 niveaus
    Voor diverse ambities, ongeacht leeftijdsgroep, woonplaats en/of schoolkeuze. Eén breed en hoogwaardig dansaanbod op 4 niveaus. Individuele lessen & pakketten, kunnen worden samengesteld met een minimum aantal van 4 te volgen lessen, afgestemd op de criteria voor doorontwikkeling van het danstalent*, ambitie en motivatie. 

Jonge dansers vanuit de hele regio Zuid Limburg kunnen deze opleiding ofwel binnenschools volgen, vanuit het Bonnefanten College, ofwel kiezen voor de naschoolse lessen die passen bij hun ambitie, schoolrooster en reisschema.

* techniek, nauwkeurigheid van beweging, bewegingsdynamiek, performance vaardigheden, muzikaliteit, ruimtebewustzijn en creativiteit.

We zijn een dans(voor)opleiding die, vanuit kennis en ervaring, top danstalenten weet te stimuleren en op te leiden voor een vervolg HBO dans(vak)opleiding. Onze hoogste prioriteit ligt hierbij in het opleiden van jonge dansers met een zo breed mogelijke toekomst. Een dansopleiding biedt naast het reguliere danstechnische en voortgezet onderwijs de volgende vaardigheden:
– zelfdiscipline
– incasseringsvermogen
– inlevingsvermogen
– ceatief denkvermogen
– het zelfstandig kunnen werken
– het kunnen werken in een team
– het kunnen presenteren voor een groot publiek
– een fysieke conditie van top niveau

Welke vervolgstudie of loopbaan de leerling uiteindelijk ook kiest,
dit zijn vaardigheden die in IEDER werkgebied heel waardevol zijn.

Alice_451We bereiken deze doelstelling in door:

Het vergroten van danstechnische vaardigheden.
We leiden onze leerlingen technisch zo hoog mogelijk op in klassieke en moderne dans.

Deze technieken vormen de basis voor alle andere soorten dans (waaronder ook Jazz-Urbandance/ en musical gerichte danstechnieken).
Met een stevige basis van klassiek en modern kunnen ze op een verantwoorde manier uitweiden en experimenteren met andere dansvormen.

We geven ruimte aan de eigen creativiteit van de leerling door ze te onderwijzen in improviatietechniek en compositie. We geven 1x per jaar een presentatie “EigenWerk” waarin ze hun eigen choreografie kunnen tonen. De pareltjes uit deze voorstelling worden vaker per jaar ingezet bij diverse presentaties door het jaar heen.

Het ontwikkelen van inzicht in de danskunst in het algemeen en de overdracht daarvan leren ze doormiddel van:
De reguliere danslessen, de workshops en masterclasses.
Het instuderen van repertoirestukken van het klassieke ballet en de moderne dans.
De mogelijkheid zelf choreografie maken.
Het werken met gastchoreografen.
De lessen in dansgeschiedenis.
Het bezoeken van dansvoorstellingen in het theater, en
het lezen van dansliteratuur